WUP_naglowek

Wizerunek w Internecie

Myślę, że nie trzeba nikogo przekonywać, jak ogromne znaczenie przy poszukiwaniu pracy odgrywa Internet. Gdy chcemy dotrzeć do interesującej nas oferty pracy, chętnie i często zaglądamy do wyszukiwarek, czy portali zamieszczających informacje o naborze na konkretne stanowisko. Możemy też przesłać swoją aplikację do firmy, w której widzimy dla siebie, szansę rozwoju zawodowego.

Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z innych możliwości Internetu, który stanowi ogromną i ciągle rozrastającą się bazę informacji. Warto więc zadbać, aby te wiadomości sprzyjały nam, a nie pracowały na naszą niekorzyść.

Jak tego dokonać? - Dbając o swój wizerunek w Internecie.

Korzystając z tego medium, zawsze warto pomyśleć o konsekwencjach zostawiania swojego śladu w tej komputerowej rzeczywistości.

Pracodawcy, agencje pośrednictwa pracy, działy personalne, coraz chętniej sięgają do ogólnie dostępnego źródła informacji, jakim bez wątpienia, jest omawiany tutaj Internet. Starając się, przy pozyskaniu kolejnego pracownika dla firmy, o zminimalizowanie ryzyka podjęcia błędnej decyzji, osoby odpowiedzialne za zatrudnienie starają się zdobyć jak najwięcej informacji, z różnych źródeł, na temat potencjalnego kandydata do pracy. Internet stanowi bogate źródło takich danych personalnych.

Internetowe społeczności, jak np. Nasza-Klasa, Facebook, cieszą się sporą popularnością. Wielu użytkowników uważa, że ich profil odwiedzać będzie tylko grupa znajomych. Część z nich rywalizuje o liczbę kontaktów myśląc, że posiadanie wielkiej ich liczby jest wyznacznikiem tego, ile znaczą. Nic bardziej błędnego, posiadanie tysiąca, czy też większej liczby kontaktów, nie świadczy o tym, że jest się wpływową osobą, a wskazuje jedynie, że nie potrafimy dokonać wyboru między ważnymi kontaktami, a tymi mniej istotnymi. Na tych portalach użytkownicy często starają się zaprezentować, jako osoby pełne luzu, często zamieszczając np. prowokacyjne zdjęcia, czy opisy imprez. Zastanówmy się, czy pracodawca korzystając z tego źródła i naszego profilu, nie ujrzy naszych zdjęć z piwem w dłoni, wśród sterty pustych butelek, czy też np. korzystającego z nieczynnej zjeżdżalni. Pamiątka nie do końca przemyślanego dowcipu, zamieszczona, być może, nawet kilka lat temu, zostanie zapamiętana przez Internet i może zostać wykorzystana przeciwko nam.

Dlatego tworząc swój profil w Sieci, zamieszczaj tylko takie informacje, które będą Twoją pozytywną reklamą. Miej się na baczności serfując w Internecie, a gdy zamieszczasz swoje wypowiedzi w serwisach społecznościowych, zachowuj się rozważnie i ostrożnie. Gdy udzielasz się na forach przedstawiając swoje komentarze, używaj określeń, których nie powstydziłbyś się również w bezpośrednim kontakcie. Twoje opinie mogą zostać dostrzeżone i docenione. Zdarza się, że opisując w Internecie swoje dokonania, przykujemy czyjąś uwagę. Dobre wrażenie wywołane na kimś, kto ewentualnie sięgnie do Sieci, by wyłowić indywidualności, przynieść nam może wymierne korzyści.

GoldenLine - biznesowy serwis społecznościowy na którym wiele osób przede wszystkim nawiązuje kontakty, by wymieniać się informacjami z określonej branży, czy też tematu. Ta platforma stanowi doskonałe miejsce na zaprezentowanie swoich dokonań, kompetencji, zainteresowań. Rekomendacją może być zbudowana przez Ciebie sieć kluczowych osób z Twojej branży. Udzielanie się na forach tematycznych dotyczących danego zawodu i wykazanie znajomością branży, z pewnością owocować będzie zwiększeniem odwiedzin naszej strony i co za tym idzie zwiększeniem ilości potencjalnych pracodawców. Możemy zabłysnąć jako profesjonaliści, konsekwencją czego może być propozycja kontynuowania osiągnięć w nowych miejscach, na korzystnych warunkach.

Jeśli potraktujemy GoldenLine jako przepustkę do swojej kariery, to powinniśmy zadbać o pozytywne wrażenie już od pierwszego rzutu okiem. Zamieszczając zdjęcia, które przedstawią nie tylko nasz wygląd, ale przede wszystkim naszą osobowość.

Własną stronę internetową, albo blog może założyć i prowadzić każdy. Wykonanie internetowego port folio jest doskonałą metodą autoprezentacji swoich dokonań. Na blogu można zamieszczać opisy wykonanej przez siebie pracy, a dodawanie informacji o problemach napotkanych w trakcie wykonywanie projektu i metodach ich skutecznego i efektywnego rozwiązania mogą sprawić, iż na blog, z pomocą wyszukiwarki, będą trafiać osoby, które napotkały na podobne trudności w swojej pracy. Dobrze wykonany blog i zamieszczanie na nich cennych porad i samouczków, wpłynie na postrzeganie nas, jako profesjonalistów. Na stronie warto też zamieścić dane kontaktowe, by umożliwić zgłoszenie się potencjalnego pracodawcy, który trafi na naszą stronę. Taka rozbudowana interaktywna wersja CV, pozwala na dotarcie nie tylko do wyznaczonych pracodawców, do których bezpośrednio wysyłamy zgłoszenie do pracy. Internetowe port folio powinno również zawierać najważniejsze wykonywane przez nas zlecenia. Wiedza o tym iż dana osoba wykonywała zlecenia dla znanej firmy stanowi dowód, iż inni postrzegają nas jako profesjonalistów Internetowe port folio, szczególnie odnosi się do osób pracujących jako twórcy stron internetowych, czy też programistów. Ale warto skorzystać z tej formy prezentacji, przez każdą z osób obytych z Internetem. Należy pamiętać, iż pracując dla kogoś często nasza praca jest objęta tajemnicą, dlatego też samouczki powinny mieć formę ogólną, bez opisu szczegółowego kontekstu zaistniałego problemu. Bywa, że gdy zostaniemy gwiazdą tego mass-media, wygrywając np. konkurs na najciekawszy blog, albo najchętniej odwiedzaną stronę, to spotkamy się z propozycjami rozwijania naszych zdolności. Często jednak korzystając ze źle rozumianej wolności słowa, swoją agresją, niechęcią i brakiem kontroli, możemy zrazić do siebie ludzi.

Codziennie zamieszczane są na serwisach takich jak YouTube, Flickr, różne filmy i zdjęcia. Linki do nich rozsyłane są do znajomych i krewnych. To, co zostało opublikowane, może zostać obejrzane i skomentowane przez każdego Internautę. Za pomocą wyszukiwarki, konkretne zdjęcie czy komentarz, można odszukać. Zwłaszcza gdy imię i nazwisko pojawiającej się na nim osoby jest z fotografią powiązane poprzez komentarz bądź tag. Portale społecznościowe praktycznie zawsze dają możliwość opisania bądź "otamowania" zdjęcia. Dlatego przed zamieszczeniem wideo, zdjęcia zastanów się czy chcesz, by ujrzał je świat.

Popularna wyszukiwarka jaką jest Google oferuje usługę Google Alerts. Po wprowadzeniu do danych, jakimi posługujesz się w Sieci (imię i nazwisko lub nick) poszukuje informacji na stronach internetowych, na których się znalazłeś.

Należałby więc zadbać o swoją wirtualną wizytówkę, by stanowiła dodatkową rekomendację, a nie źródło problemów.

Barbara Stanisławska

Doradca zawodowy I stopnia