DZIAŁALNOŚĆ METODYCZNA
W strukturach Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach działalność metodyczna w zakresie informacji i poradnictwa zawodowego realizowana jest przez wyspecjalizowaną komórkę organizacyjną - Centrum Metodyczne Poradnictwa Zawodowego.
Podstawowym celem podejmowanych działań jest rozwój i wzmocnienie kompetencji zawodowych i interpersonalnych specjalistów służb zatrudnienia, a w konsekwencji doskonalenie instytucjonalnej obsługi rynku pracy.
Działalność metodyczna w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej realizowana jest poprzez:
prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie realizacji przedsięwzięć służących podnoszeniu jakości usług służb zatrudnienia oraz instytucji partnerskich rynku pracy działających na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
prowadzenie szkoleń trenerskich dla liderów klubów pracy nadających uprawnienia do prowadzenia trzytygodniowego szkolenia dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy z zakresu umiejętności aktywnego poszukiwania pracy;
określanie modelowych rozwiązań w zakresie wykorzystania informacji i poradnictwa zawodowego;
diagnozowanie potrzeb w zakresie metod i technik poradnictwa zawodowego;
gromadzenie i katalogowanie materiałów związanych z metodyką poradnictwa zawodowego oraz z psychologicznymi metodami diagnozowania;
pozyskiwanie i wdrożenie autotestów wykorzystywanych w ocenie przydatności zawodowej;
tworzenie i doskonalenie metod i technik poradnictwa zawodowego indywidualnego i grupowego.
W 2012 roku planowane są do realizacji następujące szkolenia
Celem podniesienia jakości usług służb zatrudnienia oraz instytucji rynku pracy działających na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących pracy, Centrum Metodyczne Poradnictwa Zawodowego realizuje przedsięwzięcia mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników urzędów pracy i tym samym zapewnienie większej skuteczności podejmowanych działań wobec klientów urzędów.
1. Podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników publicznych służb zatrudnienia - zaplanowano następujące szkolenia:
- dla doradców zawodowych:
- „Wykorzystanie IPD w pracy doradcy zawodowego”
- „Kompetencje doradcy zawodowego – skuteczne motywowanie klienta do zmian”„AC/DC”
- „Planowanie kariery zawodowej”
- „Kreowanie wizerunku zawodowego”
- dla liderów klubu pracy:
- „Praca z trudnym klientem – konstruktywna komunikacja, asertywność”
- „Program wg podręcznika zalecanego przez MPiPS „Szukam pracy” – zdobycie uprawnień do prowadzenia 3-tygodniowego szkolenia przez liderów KP”
- dla specjalistów ds. rozwoju zawodowego:
- „Zarządzanie sobą w czasie”
- „Warsztat pracy specjalisty ds. rozwoju zawodowego – konstruktywna komunikacja, asertywność”
- dla pracowników zajmujących się promowaniem przedsiębiorczości wśród osób bezrobotnych i poszukujących pracy:
- „Wprowadzenie do samozatrudnienia”
2. Podniesienie kwalifikacji zawodowych partnerów rynku pracy - zaplanowano następujące szkolenia:
- „Marketing w firmie”
- „Zarządzanie sobą w czasie”
- „Planowanie kariery zawodowej”
- „Praca z trudnym klientem – konstruktywna komunikacja, asertywność”
3. Kontynuacja organizacji seminariów dla pracowników kluczowych PSZ z terenu województwa śląskiego w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych.