SŁOWNICZEK PRZYDATNYCH POJĘĆ
- ADAPTACJA ZAWODOWA
- AGENCJE ZATRUDNIENIA
- AKADEMICKIE BIURO KARIER
- ASSESSMENT CENTRE (CENTRUM OCENY I ROZWOJU)
- AUTOPREZENTACJA
- CHARAKTERYSTYKA ZAWODOWA
- CURRICULUM VITAE
- DOKUMENTY APLIKACYJNE
- EMPATIA
- EURES
- INFORMACJA ZAWODOWA
- KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI
- KLUBY PRACY
- KOMPETENCJE
- KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
- KREATYWNOŚĆ
- KWALIFIKACJE
- LIST MOTYWACYJNY
- MOBILNOŚĆ ZAWODOWA
- ODPORNOŚĆ NA STRES
- PORADNICTWO ZAWODOWE
- PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE
- REKRUTACJA
- ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
- RYNEK PRACY
- SELEKCJA
- STAŻ
- SZKOLENIE
- TELEPRACA
- TEST
- UMIEJĘTNOŚCI
- WOLONTARIAT
- ZAJĘCIA AKTYWIZACYJNE
- ZAWÓD
ADAPTACJA ZAWODOWA ^
Zdolność przystosowania do różnych stanowisk pracy oraz miejsc zatrudnienia.
Gotowość do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz uczenia się nowych umiejętności, np. obsługa komputera, nauka języka obcego.
AGENCJE ZATRUDNIENIA ^
To niepubliczne jednostki organizacyjne świadczące usługi w zakresie pośrednictwa pracy
w kraju i za granicą, a także poradnictwa zawodowego, doradztwa personalnego i pracy tymczasowej. Warunkiem prowadzenia agencji zatrudnienia jest aktualny wpis do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
AKADEMICKIE BIURO KARIER ^
Jednostka działająca na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzona przez szkołę wyższą lub organizację studencką, której zadaniem jest pomoc w/w w aktywnym poszukiwaniu pracy.
ASSESSMENT CENTRE (CENTRUM OCENY I ROZWOJU) ^
Indywidualne lub grupowe ćwiczenia symulacyjne, stawiające kandydatów przed koniecznością rozwiązania konkretnych problemów lub praktycznych zadań, np. prezentacja, dyskusja na dany temat, prowadzenie zebrania, uporządkowanie korespondencji, scenki z udziałem "aktora".
AUTOPREZENTACJA ^
Świadome kierowanie wrażeniem, jakie wywieramy na innych. Wrażenie to jest konsekwencją autorefleksji i samooceny. Celem autoprezentacji jest spowodowanie, by inni postrzegali nas w pozytywny sposób.
Autoprezentacja to nie tylko atrakcyjny wygląd i miła powierzchowność. Jest to również sposób, w jaki komunikujemy się z otoczeniem (mowa ciała, brzmienie głosu, poprawne wysławianie się). Pisemną formą autoprezentacji jest życiorys zawodowy i list motywacyjny.
CHARAKTERYSTYKA ZAWODOWA ^
Zbiór informacji o danym zawodzie przydatnych przy wyborze kształcenia lub zatrudnienia, który zawiera:
- wykaz czynności wykonywanych przez pracowników wraz ze wskazaniem, które z nich wymagają najwyższej sprawności, a które jedynie rozpoznania,
- wykaz wiadomości i umiejętności podstawowych,
- wykaz wiadomości i umiejętności specjalistycznych,
- opis pożądanych cech psychofizycznych pracownika,
- przeciwwskazania zdrowotne,
- informacje o możliwości rozwoju i awansu, jakie daje zawód.
CURRICULUM VITAE ^
(dosłownie: "bieg życia")
Życiorys zawodowy jest to ogół uporządkowanych i usystematyzowanych informacji, dotyczących życia zawodowego, to znaczy: wykształcenia, doświadczenia (w tym praktyk, staży, wolontariatu), kwalifikacji, umiejętności społecznych oraz zainteresowań;
Dokument powinien zawierać klauzulę tzn. odręcznie podpisaną zgodę na przetwarzanie i wykorzystywanie danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji.
DOKUMENTY APLIKACYJNE ^
Życiorys zawodowy i list motywacyjny - podstawowe dokumenty, którymi posługujemy się poszukując pracy
Służą przedstawieniu własnego wizerunku zawodowego i są podstawą do nawiązania kontaktu z pracodawcą.
EMPATIA ^
Zdolność do wczuwania się w przeżycia drugiej osoby; uczuciowe utożsamianie się z inną osobą i wzbudzanie w sobie uczuć przez tę osobę przeżywanych, pozwala na lepsze zrozumienie drugiego człowieka. Cecha przydatna między innymi w zawodach związanych ze świadczeniem pomocy (służba zdrowia, poradnictwo) w szkolnictwie, w zawodach związanych z sektorem usług .
EURES ^
Sieć europejskich służb zatrudnienia, która świadczy usługi w ramach międzynarodowego pośrednictwa pracy, udostępnia informacje na temat warunków życia i pracy w Unii Europejskiej oraz umożliwia dostęp do bazy ofert pracy zagranicznych pracodawców.
INFORMACJA ZAWODOWA ^
Informacje związane ze światem pracy, które mogą być wykorzystane w procesie podejmowania decyzji zawodowych, uwzględniające dane o zawodach (zadania i czynności zawodowe, warunki pracy, wymagania psychofizyczne), oraz dotyczące dróg prowadzących do uzyskania kwalifikacji zawodowych i możliwości pozyskiwania pracy.
KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI ^
Hierarchicznie usystematyzowany zbiór zawodów i specjalności, występujących na rynku pracy; struktura klasyfikacji oparta jest na systemie pojęć, z których najważniejsze to: zawód, specjalność, umiejętności oraz kwalifikacje zawodowe.
KLUBY PRACY ^
Zajęcia aktywizacyjne dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, których celem jest przygotowanie tych osób do efektywnego poruszania się po rynku pracy.
W czasie spotkań uczestnicy mają szansę na wymianę doświadczeń związanych ze swoim życiem zawodowym i z samym procesem poszukiwania zatrudnienia, a także na uzyskanie wsparcia grupy w podejmowanych działaniach.
KOMPETENCJE ^
Pojęcie używane w dwóch znaczeniach, po pierwsze jako zdolność wykonywania pewnych czynności lub zadań, po drugie jako zestaw cech i zachowań niezbędnych do wykonywania danej pracy.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA ^
Sztuka porozumiewania się między ludźmi; jej poziom zależy m.in. od kultury osobistej rozmówców oraz od umiejętności wysławiania się.
KREATYWNOŚĆ ^
Twórcza postawa przejawiająca się w gotowości do tworzenia nowych pomysłów, wynajdowaniu oryginalnych rozwiązań.
Umiejętność ceniona przez pracodawców, ponieważ ułatwia rozwiązywanie zadań i problemów, szczególnie niestandardowych.
KWALIFIKACJE ^
Układ celowo ukształtowanych cech psychofizycznych człowieka, warunkujących jego skuteczne działanie zawodowe.
Przygotowanie zawodowe udokumentowane świadectwami, zaświadczeniami, certyfikatami ukończenia nauki, kursów, szkoleń.
LIST MOTYWACYJNY ^
Zwany też podaniem, to pismo skierowane do pracodawcy, u którego staramy się o pracę. Powinno zawierać informacje: jakim stanowiskiem jesteśmy zainteresowani, dlaczego ubiegamy się tę pracę, dlaczego uważamy, że to właśnie nas należy zatrudnić.
List prezentuje nasze kwalifikacje i osiągnięcia, zwłaszcza te przydatne dla firmy.
Powinien być sporządzony w formie zwięzłej i konkretnej.
MOBILNOŚĆ ZAWODOWA ^
Gotowość do zmiany miejsca zamieszkania i pobytu w związku z możliwością otrzymania zatrudnienia w innym regionie, państwie.
W innym znaczeniu jest to gotowość do przekwalifikowania.
ODPORNOŚĆ NA STRES ^
Sposób radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bądź zaskakujących, np. konieczność podjęcia natychmiastowej decyzji, wykonywanie obowiązków pod presją czasu.
PORADNICTWO ZAWODOWE ^
Proces, w którym doradca zawodowy pomaga jednostkom lub grupom w planowaniu kariery zawodowej (w wyborze lub zmianie zawodu, zatrudnienia, kierunku kształcenia i szkolenia zawodowego), uwzględniając możliwości psychofizyczne i sytuację życiową klienta, a także potrzeby rynku pracy.
PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE ^
Naturalne lub wyuczone zdolności kandydata do pracy w określonej dziedzinie zawodowej.
REKRUTACJA ^
Narzędzie wspomagające procesy kadrowe w zakresie selekcji personelu. Celem rekrutacji jest ułatwienie pracodawcy doboru odpowiedniego kandydata na wymienione stanowisko pracy w firmie. Kandydat może pochodzić zarówno ze źródeł zewnętrznych (np. informacja w prasie) jak i wewnętrznych (pracownik zakładu wybrany do przeniesienia na wolne stanowisko).
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA ^
Spotkanie z pracodawcą, w czasie którego oceniana jest przydatność kandydata na dane stanowisko pracy, jego kompetencje, doświadczenie zawodowe oraz gotowość do podnoszenia kwalifikacji.
RYNEK PRACY ^
Całokształt zagadnień związanych z kształtowaniem podaży pracy i popytu na pracę. Popyt reprezentowany jest przez pracodawców oferujących miejsca pracy, a podaż reprezentowana jest przez poszukujących pracy.
SELEKCJA ^
Wybór z grupy rekrutowanych kandydatów pracownika (pracowników), który odpowiada wymaganiom na dane stanowisko (stanowiska) pracy.
Metody selekcji: testy psychologiczne, analiza CV, rozmowa kwalifikacyjna, wywiad, Assessment Centre.
STAŻ ^
Nabywanie przez osobę bezrobotną umiejętności praktycznych do wykonywania pracy, przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.
SZKOLENIE ^
Zajęcia edukacyjne mające na celu uzyskanie lub uzupełnienie umiejętności i kwalifikacji ogólnych bądź zawodowych.
TELEPRACA ^
Praca w dowolnej odległości od miejsca, gdzie w tradycyjnym systemie pracę należałoby wykonywać lub gdzie należy dostarczyć efekty pracy. Możliwa dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii teleinformatycznych.
TEST ^
Narzędzie badawcze, odpowiednio wystandaryzowane i znormalizowane, dostarczające informacji o określonych cechach emocjonalnych, intelektualnych (poziom umysłowy, uzdolnienia, wiedza ) lub sensomotorycznych badanego; pozwala na porównanie osiągniętych przezeń wyników z wynikami innych członków grupy społecznej, do której należy (normy); istnieją różne testy: słowne (papier i ołówek lub w wersji komputerowej), sprawnościowe (puzzle, układanki mozaiki), zdolności, osobowości, predyspozycji i przydatności zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI ^
Czynności, które potrafimy wykonywać w życiu zawodowym i pozazawodowym:
- adaptacyjne (przystosowawcze) - istotne dla utrzymania pracy, np. samodyscyplina, punktualność,
- uniwersalne – przydatne na każdym stanowisku, są to zdolności wyuczone lub wrodzone,
np. porozumiewanie się z innymi, samodzielność.
WOLONTARIAT ^
Dobrowolna, świadoma i bezpłatna działalność na rzecz innych, wykraczająca poza więzi rodzinne, koleżeńskie i rodzicielskie;
Forma zdobywania nowych doświadczeń, rozwoju swoich umiejętności, jest sposobem do nawiązania nowych kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować w przyszłości propozycją zatrudnienia.
ZAJĘCIA AKTYWIZACYJNE ^
Zajęcia dla bezrobotnych i poszukujących pracy, mające na celu przygotowanie ich do samodzielnego poszukiwania pracy i podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
ZAWÓD ^
Zespół czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek podziału pracy, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy i umiejętności, powtarzanych systematycznie i będących źródłem utrzymania dla pracownika.